Luca Bertolani Azeredo

PhD in: GLOBAL HISTORY AND GOVERNANCE
Ciclo: XXXVII

Titolo progetto: «There are illegalities that are not crimes» Un’indagine sulla violenza politica e sui corpi paramilitari nell’Irlanda prima della Grande Guerra.

Project title: «There are illegalities that are not crimes» An investigation into political violence and paramilitary bodies in Ireland before the Great War.

RESEARCH INTERESTS

Modern and Contemporary Irish History – Political Violence – Paramilitarism – Labour and Social History

EDUCATION

November 2021 – Ongoing
PhD Candidate in Global History and Governance
Scuola Superiore Meridionale – Università degli Studi di Napoli Federico II

March – July 2021
Percorso Formativo per il Conseguimento dei 24 CFU at the Università degli Studi di Padova

October 2017 – September 2020
Master’s degree in Historical Science at the Università degli Studi di Padova
110 cum laude/110
Dissertation:The Irish Labour Party. From Its Origins to 1938, supervisors: Prof. Matteo Millan (Università degli Studi di Padova), Prof. Diarmaid Ferriter (University College Dublin);

January – May 2019
Erasmus+ at the University College Dublin (UCD)

November 2013 – March 2017
Bachelor’s degree in History at the Alma Mater Studiorum Università di Bologna
101/110
Dissertation: La Pandemia di Influenza Spagnola, la più grande epidemia della storia (The Spanish Flu Pandemic, the greatest epidemic of history), supervisor: Prof. Alberto De Bernardi (Alma Mater Studiorum Università di Bologna).

RESEARCH

July – October 2019
Internship at the Centro per la Storia dell’Università di Padova (Center for the History of the University of Padua). Project “Bo 2022”. Supervisors: Dott. Andrea Martini, Dott. Remigio Pegoraro.

October 2014 – December 2017
Internship at the Istituto Alcide Cervi (Alcide Cervi Institute).

PUBLICATIONS

Come (non) si racconta una pandemia. La Spagnola nelle pagine del «Corriere della Sera», in “Amici di Passato e Presente”, 15 June 2020, amicidipassatoepresente.wordpress.com