Clinical and Translational Oncology (CTO)

The Ph.D. in  Clinical and Translational Oncology aims to be a highly innovative educational platform in translational and therapeutic cancer research. It is based on the principle of the top-level collaboration among academic and research institutions, as well as the pharmaceutical industry in the Oncology sector, supporting the internationalization of Ph.D. students. 

The Ph.D. program ends with discussing a final thesis based on original, scientific, and individual work. Our goal is to create a hub for International Education Research that will be able to attract the top-ranked Italian and international students who wish to take part in a highly specialized program of study in the medical oncology and to generate the future generation of Oncologists in the academic and pharmaceutical field in the following decades.

The Ph.D. program addresses students with a degree in Medicine and Surgery (LM-41), Pharmacy and Industrial Pharmacy (LM-13), Biology (LM-06), or Medical, Veterinary, and Pharmaceutical Biotechnology (LM-9). Moreover, candidates must have a Certificate of Proficiency in English, at least level B2 according to the Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Candidates will have the opportunity to further develop their skills in cutting-edge cancer research, with a multidisciplinary and interdisciplinary approach in an international research context in tight collaboration with the pharmaceutical industry.

With the aim of enhancing the training and international aspects of the PhD Program, it is mandatory, for each PhD student to spend a period of study/reseach up to 18 months in University or Research Centres abroad.

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L’attività di ricerca viene svolta da ciascun dottorando sotto la supervisione di un Direttore di tesi/ Tutor, scelto tra i membri del Collegio dei docenti all’atto dell’ammissione al dottorato.

Il Direttore di tesi/Tutor (o supervisor) sarà un membro del collegio e può essere affiancato da un docente o un
ricercatore di un altro ateneo o centro di ricerca italiano o straniero ed ospiterà il dottorando presso la
propria istituzione al fine di consentirgli l’esecuzione del programma di ricerca proposto. I Direttori di
tesi/tutors sono tenuti a dichiarare, nella relazione annuale trasmessa al Coordinatore, i dati relativi alle
attività di formazione e di ricerca di ciascun dottorando.
La relazione annuale sulle attività svolte da ciascun dottorando verrà valutata dal Collegio dei docenti al
fine di decretarne l’idoneità al passaggio all’anno successivo.

Al termine del primo anno, il dottorando, sotto la guida del tutor, produrrà una relazione in cui sarà
descritto il progetto di ricerca comprensivo di un piano di lavoro , suddiviso per sotto-obiettivi annuali
(Probationary) che discuterà anche in una sessione plenaria con il collegio dei docenti, con supporto di
una presentazione PPT. Il dottorando dovrà presentare il suo progetto di ricerca, mettendone in
evidenza gli aspetti innovativi rispetto alla letteratura di riferimento, evidenziando gli obiettivi scientifici
e gli aspetti metodologici che intende perseguire, dimostrando autonomia e capacità critica negli
aspetti teorici e pratici inerenti alla proposta progettuale.
Durante la sessione plenaria, il collegio dei docenti, oltre a valutare le competenze teorico-pratiche
acquisite dal dottorando, potrà contribuire alla delineazione delle linee progettuali al fine di migliorare
il profilo di formazione dello studente o aiutarlo a pianificare possibili strategie di superamento di
eventuali criticità inerenti alla proposta progettuale.


Il passaggio dal primo al secondo anno, dal secondo al terzo e dal terzo al quarto anno avverrà,
previa acquisizione dei crediti formativi previsti per ogni anno, sulla base della valutazione da parte
dei Direttori di tesi/Tutors dell’avanzamento del progetto di ricerca e sulla base dell’analisi della
relazione annuale di attività elaborata dal tutor.

L’esame di passaggio d’anno consisterà in una
presentazione orale e discussione dello stato di avanzamento del progetto di ricerca, che il dottorando
terrà in sessione plenaria al collegio dei docenti.


La tesi di dottorato e’ redatta in lingua inglese, previa autorizzazione del collegio dei docenti.


L’ammissione alla seduta di Tesi di Dottorato avviene a condizione che il lavoro presentato
nell’elaborato di tesi, unitamente alla relazione sulle attivita’ svolte durante il corso di dottorato e sulle
eventuali pubblicazioni, abbia ricevuto valutazione positive da due Docenti/revisori esterni al collegio
dei docenti, non appartenenti all’ente che rilascia il titolo di dottorato, I valutatori possono appartenere
a istituzioni estere o internazionali. Entro trenta giorni dal ricevimento della tesi, I valutatori esprimono
un giudizio analitico scritto, proponendo l’ammissione alla discussione pubblica o il rinvio della
discussione della tesi per un periodo non superiore a sei mesi. Trascorso tale periodo, la tesi, corredata
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da un nuovo parere scritto reso dai valutatori, e’ in ogni caso ammessa alla discussione.
La discussione si svolge pubblicamente innanzi a una commissione, nominata con le modalita’ stabilite
nel regolamento del dottorato, nel rispetto, ove possibile, dell’equilibrio di genere. In ogni caso, la
commissione e’ composta per almeno due terzi da soggetti non appartenenti alla sede amministrativa
del corso e per non piu’ di un terzo da componenti appartenenti ai soggetti partecipanti al dottorato.
Al termine della discussione, la commissione esprime un giudizio scritto e motivato sulla tesi, e, quando
ne riconosce all’unanimita’ un particolare rilievo scientifico, puo’ attribuire la lode.
Le attivita’ formative svolte dai dottorandi in una o piu’ sedi sono certificate da un documento allegato
al diploma finale (diploma supplement).

prof. Sabino DE PLACIDO

Professore Ordinario di Oncologia Medica
Dipartimento di Medicina clinica e Chirurgia
Università degli Studi di Napoli Federico II, Italia

deplacid@unina.it

ARPINO Grazia
Università di Napoli Federico II

CARLOMAGNO Chiara
Università di Napoli Federico II

CAUSA Filippo
Università di Napoli Federico II

CONSON Manuel
Università di Napoli Federico II

DE LAURENTIIS Michelino
Università di Napoli Federico II

DELLA CORTE Carminia Maria
Università Luigi Vanvitelli

FILIPPELLI Amelia
Università di Salerno 

FORMISANO Luigi
Università di Napoli Federico II

FRANCO Renato
Università Luigi Vanvitelli

GIULIANO Mario
Università di Napoli Federico II

MALAPELLE Umberto
Università di Napoli Federico II

NETTI Paolo Antonio
Università di Napoli Federico II

PAOLISSO Giuseppe
Università Luigi Vanvitelli 

PENTIMALLI Francesca
LUM “Giuseppe Degennaro”  

Under construction

The Research activity is carried out by each PhD student under the supervision of a Thesis Director/Tutor chosen among the members of the Academic Board. The thesis director, designated by the Board, can be joined by a second tutor, as co-advisor, from a different University or research center abroad.

At the end of the first year, each PhD student will draw up a detailed report  on the research project which will present to the Academic Board.

The Thesis Committee, in addition to assessing the theoretical-practical skills acquired by the PhD student, will be able to contribute to define the project lines in order to help him/her plan possible strategies for overcoming any critical issues inherent to the project proposal, that the candidate will carry out in the following three years.

The Tutors (or Supervisors) are required to declare, in the annual report sent to the PhD Coordinator, the data relating to the training and Research activities of each PhD student.
The evaluation of the annual report decrees the passage to the following year. This annual report will be supported by a Power Point presentation, and will be discussed in a plenary session in front of the Thesis Committee.

The transition from the first to  the second year, from the second to the third and from the third to the fourth year will take place on the basis of the evaluation by the Thesis Committee of the progress of the Research project, as defined in the project proposal presented by the candidate at the end of the first year. It will be also mandatory for students to acquire the credits foreseen for each academic year.

 

At the end of the fourth year  the PhD student will discuss the final thesis and obtain the PhD title, provided that the thesis will have received positive evaluation from two international professors  who must not be members of the Academic Board or of the Institution that grants the PhD degree.

The final Product will be evaluated by an Examination Board made up of internal members up to one-thirds and external members  up to two-thirds.  The Committee can unanimously grant  the project work  a merit for high scientific value. The teaching and training activities carried out during the PhD programme will be certified in the diploma supplement attached to the PhD Diploma.

Le attivita’ formative svolte dai dottorandi in una o piu’ sedi sono certificate da un documento allegato
al diploma finale (diploma supplement).

The PhD program develops over a four-year period  and will be organized into 2 curricula:

  1. Therapeutic development, aimed at innovative therapeutic development;
  2. Translational Research, aimed at biomarker and precision Oncology research.

During the teaching and training activity the PhD student will acquire 240 credits:

  • 60 credits will include frontal lessons, seminars and training activities;
  • 180 credits will include research activity, the draft of the final thesis and international scientific publications.

The teaching activity will be arranged in the first three years of the course; during the last year,  a few seminars will be scheduled, as students will be involved in completing the research and drafting the doctoral thesis.

For each PhD cycle, the PhD teachers will organize basic, specialist and complementary skills courses, in accordance with the interdisciplinary characterization of the PhD course. Each course will include theoretical and practical lessons given by the PhD teachers and by external teachers chosen ad hoc on the basis of their skills.

Course Organization

I year: Basic courses (Introductory Courses- Common to both curricula)

  • 12 credits Introductory lessons
  • 10 credits Participation in Scientific Seminars
  • 34 credits Research activity
  • 4 credits Research Project Presentation
    At the end of the Courses an assessment test will be held.

II year: Specialistic Courses

  • 16 credits Specialistic Courses different for each curriculum
  • 10 credits Participation in Scientific Seminars and tutoring activities
  • 30 credits Research activity
  • 4 credits Research Project Progress Report

At the end of the Courses an assessment test will be held.

III year: Complementary Skills

  • 5 credits Complementary skills courses
  • 10 credits Participation in Scientific Seminars and tutoring activities
  • 30 credits Research activity
  • 4 credits Research Project Progress Report

At the end of the Courses an assessment test will be held.

IV year

  • 10 credits Seminars held by the Host Institution
  • 30 credits Research activity
  • 20 credits Final thesis

Under construction

 

The following activities are jointly managed with the other SSM PhDs’ programmes.

Language courses: Italian language courses for foreigners, as well as English, French, German and Spanish courses are offered by the Centro Linguistico di Ateneo.
Computer skills: The School organises short courses to train PhD students in the critical use of digital resources and familiarise with tools such as reference and source managers.

Management of research, knowledge of research systems and funding sources: The School organises training activities on funding opportunities .

Enhancement of research results and intellectual property: The School organises activities on the dissemination of scientific research, the protection of research results and authors, the protection of intellectual property and patenting procedures in the national and international field.

The doctoral course intends to develop an International Scientific Network among academic institutions and the pharmaceutical industry.
Specific cooperation Agreement will be established with the aim of encouraging learners and teachers’ mobility as well as research in the areas promoted by the PhD Program.

Durata del Corso: 4 anni
Coordinatore: prof. Sabino De Placido
Borse di studio: per il 38° Ciclo sono previste 7 borse.

L’importo annuale di ogni borsa di studio è di 19,000€.
Per tutte le borse di studio sono previsti fondi extra per attività di ricerca.

clinical.to@unina.it

Clinical and Translational Oncology (CTO)

SSM - Scuola Superiore Meridionale